Menu
Programma's
3LRel XB-on

Voeding en stress

08 november 2019
Een kort verhaaltje over wat kleine dingen die je kunt doen om met voeding invloed uit te oefenen op stresshormonen in je lichaam.

Wat hebben voeding en stress met elkaar te maken? Heeft het één invloed op het andere? Kun je met voeding bijvoorbeeld invloed uitoefenen op stresshormonen in je lichaam?

Ja. Als je weet hoe het een met het ander samenwerkt kun je hier je voordeel mee doen. Het is niet zo dat je bij veel stress verder geen aanpassingen zou moeten doen, maar letten op je voeding draagt zeker bij tot meer balans in je hormoonsysteem.

Juist als je niet zo lekker in je vel zit en je last hebt van stress, pak je sneller eten waar meer suikers, zouten en ongezonde vetten in zitten. Door je hier bewust van te zijn kun je kiezen voor ander eten.

1.Breng je bloedsuikerspiegel in balans

Als je in een periode zit met veel stress heb je een verhoogde energiebehoefte. Het lichaam is dan in de fight of flight modus. Onder invloed van adrenaline en cortisol wordt er in de lever en de spieren extra glucose vrijgemaakt. Hierdoor verhoogt de bloedsuikerspiegel. Daardoor kun je meer trek krijgen in… suiker. Het vervelende is dat juist die suiker je bloedsuikerspiegel nog een keer omhoog stuwt die weer zorgt voor hoge insulinepieken.

Door die hoge insulinepieken krijg je zo’n twee tot drie uur nadat je iets gegeten hebt weer honger, terwijl je eigenlijk genoeg calorieën hebt gehad. Logisch dat je weer wat uit de kast pakt en waarschijnlijk weer een keuze maakt voor iets met veel suiker, doordat je in een stressvolle periode zit. Je voelt ‘m al… dit cirkeltje zorgt ervoor dat je een te hoge bloedsuikerspiegel krijgt. Behalve dat je meer stress ervaart en ook nog aan kunt komen kan dit ook leiden tot diabetes type 2. Dat wil je echt niet.

Tip: Zet vooral voedingsmiddelen op het menu die je bloedsuiker in evenwicht houden, zoals zetmeelarme groenten, noten, zaden, vlees, vis en bessen.

2.Voeg extra voedingsstoffen toe

In een periode van stress of een burn-out heeft je lichaam extra magnesium en vitamine B nodig. Als je langdurig last hebt van stress kan de magnesiumvoorraad van je lichaam snel slinken. En een lage voorraad aan magnesium zorgt voor… stress!

Vitamine B heeft bij stress al helemaal een belangrijke rol. B1 houdt de bloedsuikerspiegel stabiel, B3 helpt bij de aanmaak van het gelukshormoon serotonine, B5 zorgt voor de hormonenhuishouding en foliumzuur en B12 helpen stress te verlichten.

Tip: ga je te buiten aan volkoren producten, pinda’s, peulvruchten, asperges, blad-groeten, broccoli, citrusvruchten en eieren. Eet je vlees dan kun je het beste kiezen voor varkensvlees, lever, kip en kalkoen.

3.Maca en goji-bessen

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van maca en goji-bessen, maar smaken verschillen. Voeg je Maca aan je eetpatroon toe dan breng je je hormonen in balans. Daarnaast geven Goji-bessen je wat extra energie. Je kunt beide voedingsmiddelen gewoon in de supermarkt of in een natuurwinkel kopen.

Grijp je toch een keertje naar de drop- of chipszak, geniet er dan ook van! Schuldgevoel leidt alleen maar tot stress…

Wat ik je graag wil meegeven is dat je ook mag genieten van voeding. Er zijn steeds meer mensen met een voedingsstoornis, doordat ze alleen nog het allergezondste tot zich willen nemen. Het is veel beter om kleine gezonde veranderingen door te voeren. Die zijn gemakkelijk vol te houden.

Sija Tol
Trainer/Adviseur bij COLOR2B

Onze programma's

In een samenleving waarin burn-out en bore-out bijna niet meer weg te denken zijn, denken we bij COLOR2B dat het echt anders kan. Hierin ondersteunen we op een constructieve manier. Zo helpen we werkgevers bij het creëren van een kwalitatief goede werkomgeving die ook nog eens kosten bespaart (3L). Daarnaast bieden we werknemers en particulieren een programma voor een meer gebalanceerde lifestyle (RelX). Met B-on kijken we naar wat je diepere drijfveren zijn zodat je gemakkelijk in beweging komt en blijft. Heb je behoefte aan een persoonlijk begeleidingstraject, dan maken we die graag voor je. Op maat!

Onze programma's

In een samenleving waarin burn-out en bore-out bijna niet meer weg te denken zijn, denken we bij COLOR2B dat het echt anders kan. Hierin ondersteunen we op een constructieve manier. Zo helpen we werkgevers bij het creëren van een kwalitatief goede werkomgeving die ook nog eens kosten bespaart (3L). Daarnaast bieden we werknemers en particulieren een programma voor een meer gebalanceerde lifestyle (RelX). Met B-on kijken we naar wat je diepere drijfveren zijn zodat je gemakkelijk in beweging komt en blijft. Heb je behoefte aan een persoonlijk begeleidingstraject, dan maken we die graag voor je. Op maat!

Interessant om verder te lezen

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies