Menu
Programma's
3LRel XB-on

Voeding en stress

06 juni 2019
Hmmm, voeding is niet zo’n sexy onderwerp om over te schrijven. Het is een beetje uitgekauwd en de meeste mensen hebben zo langzamerhand wel genoeg gehoord over wat goede voeding is. Fruit en groenten zijn slim om te eten, chips kun je beter wat vaker laten staan en twee of drie koppen koffie op een dag is verstandiger dan tien.

Het gekke is dat je juist als je niet zo lekker in je vel zit en je last hebt van stress, je sneller eten pakt waar meer suikers, zouten en ongezonde vetten in zitten.Dus een kort verhaaltje over wat kleine dingen die je gemakkelijk kunt doen om wat meer balans in je systeem te brengen in plaats van een uitgebreid voedingsverslag.

1.Breng je suikerspiegel in balans

Als je in een periode zit met veel stress heb je een verhoogde energiebehoefte. Het lichaam is dan in de fight of flight modus. Onder invloed van adrenaline en cortisol wordt er in de lever en de spieren extra glucose vrijgemaakt. Hierdoor verhoogt de bloedsuikerspiegel. Daardoor kun je meer trek krijgen in… suiker. Het vervelende is dat juist die suiker je bloedsuikerspiegel nog een keer omhoog stuwt die weer zorgt voor hoge insulinepieken.

Door die hoge insulinepieken krijg je zo’n twee tot drie uur nadat je iets gegeten hebt weer honger, terwijl je eigenlijk genoeg calorieën hebt gehad. Logisch dat je weer wat uit de kast pakt en waarschijnlijk weer een keuze maakt voor iets met veel suiker, doordat je in een stressvolle periode zit. Je voelt ‘m al… dit cirkeltje zorgt ervoor dat je een te hoge bloedsuikerspiegel krijgt. Behalve dat je meer stress ervaart en ook nog aan kunt komen kan dit ook leiden tot diabetes type 2. Dat wil je echt niet.

Tip: Zet vooral voedingsmiddelen op het menu die je bloedsuiker in evenwicht houden, zoals zetmeelarme groenten, noten, zaden, vlees, vis en bessen.

2.Voeg extra voedingsstoffen toe

In een periode van stress of een burn-out heeft je lichaam extra magnesium en vitamine B nodig. Als je langdurig last hebt van stress kan de magnesiumvoorraad van je lichaam snel slinken. En een lage voorraad aan magnesium zorgt voor… stress!

Vitamine B heeft bij stress al helemaal een belangrijke rol. B1 houdt de bloedsuiker stabiel, B3 helpt bij de aanmaak van het gelukshormoon serotonine, B5 zorgt voor de hormonenhuishouding en foliumzuur en B12 helpen stress te verlichten.

Tip: ga je te buiten aan volkoren producten, pinda’s, peulvruchten, asperges, blad-groeten, broccoli, citrusvruchten en eieren. Eet je vlees dan kun je het beste kiezen voor varkensvlees, lever, kip en kalkoen.

3.Maca en goji-bessen

Persoonlijk ben ik geen fervent aanhanger van maca en goji-bessen omdat ik ze niet lekker vind, maar hé, smaken verschillen en daarom noem ik ze toch. Voeg je Maca aan je eetpatroon toe dan breng je je hormonen in balans. Daarnaast geven Goji-bessen je wat extra energie.

Je kunt beide voedingsmiddelen gewoon in de supermarkt of in een natuurwinkel kopen.Dan gooi ik er nog een wijsheid doorheen van onze Marietje: ‘alles waar ‘te’ voor staat is onge-zond, behalve tevreden.’ Ga dus niet met je voeding aan de slag alsof je ook daar een battle moet winnen, maar voer kleine veranderingen door. Die zijn gemakkelijk vol te houden.

Als je toch een keertje naar de dropzak grijpt of snackt, geniet er dan ook van! Schuldgevoel leidt alleen maar tot stress en daar willen we juist vanaf.

Sija Tol
Trainer/Adviseur bij COLOR2B

Onze programma's

Met ons totaalconcept van onderling op elkaar afgestemde diensten bieden we je organisatie ondersteuning om je medewerkers gezond en gemotiveerd bij je aan het werk te houden. Aan de ene kant helpen we je organisatie om flink te besparen op de loonsom.

Aan de andere kant vragen we je een gedeelte van dit bedrag te investeren in een werkomgeving, die voor iedereen leuk en werkbaar is. Want waarom zou werken stressvol moeten zijn als het ook anders kan?

Onze programma's

Met ons totaalconcept van onderling op elkaar afgestemde diensten bieden we je organisatie ondersteuning om je medewerkers gezond en gemotiveerd bij je aan het werk te houden. Aan de ene kant helpen we je organisatie om flink te besparen op de loonsom.

Aan de andere kant vragen we je een gedeelte van dit bedrag te investeren in een werkomgeving, die voor iedereen leuk en werkbaar is. Want waarom zou werken stressvol moeten zijn als het ook anders kan?

Interessant om verder te lezen

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies