Menu
Programma's
3LRel XB-on

I was talking to myself…

08 november 2019
Vaak zijn het niet andere mensen die ons ervan weerhouden de dingen te doen die we graag willen. Onbewust saboteren en boycotten we onszelf op veel verschillende manieren. Een krachtig sabotagemechanisme is onze selftalk...

Om meer te bereiken met minder moeite, dat wat de meesten van ons graag willen, is het handig te kijken naar je selftalk. Hiermee bedoel ik de manier waarop je tegen jezelf praat, welke woorden je gebruikt.

Uit onderzoek en ervaring blijkt dat als je wat vaker denkt: ‘O, ik moet vanavond ook nog naar die ouderavond en ik heb het al zo druk’ je indirect roofbouw pleegt op je energievoorraad. Je geeft je hersenen het signaal dat je iets gaat doen, wat je eigenlijk niet wilt. Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat ze je dan zullen helpen om niet te hoeven gaan. Ze zullen er alles aan doen om te voorkomen dat je gaat. Tegen de tijd dat je de deur uit gaat om naar die ouderavond te gaan, kun je jezelf alleen nog maar uit huis slepen en helpt er nog maar één ding: je ijzeren wilskracht en zelfdiscipline.

Er is niets mis met wilskracht, met zelfdiscipline, maar ik kan me voorstellen dat je liever naar zo’n avond toe gaat als je nog genoeg energie overhebt, zodat je nog wat echte aandacht kunt geven aan wat je kind overdag doet, aan de docent(e) en andere ouders. Dan is selftalk een krachtig middel om ervoor te zorgen dat je geen roofbouw pleegt op je kostbare energiesysteem. Overigens is selftalk niet hetzelfde als positief denken!

Hoe onbewust selftalk werkt werd mij duidelijk toen ik een persoonlijke affirmatie (bekrachtiger) neerschreef. Ik had eentje gekozen die dicht bij mij lag en waar ik oprecht in geloofde. Een eitje dus.

Vervolgens schreef ik daaronder alle boycottende en saboterende gedachten die in mij opkwamen bij het lezen van die affirmatie. Ik paste geen censuur toe, maar schreef werkelijk alles neer wat er aan gedachten in me op kwam. Dit waren gedachten als ‘ik denk niet dat je dit kunt’ tot en met ‘je gaat giga onderuit’ en halve lachsalvo’s. Halverwege keek ik letterlijk om me heen om te zien wie het lef had om deze dingen allemaal tegen me te zeggen, maar natuurlijk was er niemand. Het was mijn eigen Censor.

Oefening selftalk
Wil je zelf de oefening doen om achter je onbewuste selftalk te komen? Dan help ik je wat op weg. Hieronder tref je vijf verschillende affirmaties aan. Kies eentje uit, die je aanspreekt en schrijf die op een stuk papier drie keer onder elkaar. Als je al een affirmatie hebt die je voor deze oefening wilt gebruiken, gebruik je die. Vervolgens laat je wat ruimte over en schrijf je ‘mijn kritische zelf’ of ‘mijn Censor’. Daaronder schrijf je alles op wat er in je op komt. Zonder censuur!

Vervolgens schrijf je weer drie keer de affirmatie op gevolgd door je kritische zelf, je Censor. Dit doe je nog één keer.
Leg het papier weg of gooi het in de papierbak (versnipperaar is ook een optie) zonder dat je leest wat je allemaal hebt opgeschreven.

Als je dit een paar dagen achter elkaar doet, merk je dat je kritische zelf, je Censor steeds minder te vertellen heeft en rustiger wordt. Je selftalk wordt een stuk gezonder.

Voorbeeld affirmaties

  1. Ik ben krachtig
  2. Ik neem de tijd voor mezelf
  3. Ik zie mogelijkheden om meer energie over te houden
  4. Ik geef mezelf de ruimte om fouten te maken
  5. Ik ben bereid mijn talenten te gebruiken

Deze affirmatie-oefening komt uit The Artist’s Way en maakt op eenvoudige wijze duidelijk dat het vaak niet andere mensen zijn die je tegenhouden dingen te gaan doen die je eigenlijk graag wilt.

In het programma B-on, waarin verschillende onderdelen van The Artist’s Way zijn geïntegreerd, komen nogal wat onderwerpen aan bod zoals identiteit, macht, kracht, zelfstandigheid en verbinding, vertrouwen.

Sija Tol
Trainer/Adviseur bij COLOR2B

Onze programma's

Met ons totaalconcept van onderling op elkaar afgestemde programma's bieden we je ondersteuning om je medewerkers gezond en gemotiveerd bij je aan het werk te houden, waardoor het gras niet groener is bij een ander bedrijf. Ook niet in een overspannen arbeidsmarkt! Dit doen we door je te helpen een kwalitatieve goede werkomgeving te creëren, waarin werken lonend, zinvol en leuk is. Want waarom zou werken stressvol moeten zijn als het ook anders kan?

Onze programma's

Met ons totaalconcept van onderling op elkaar afgestemde programma's bieden we je ondersteuning om je medewerkers gezond en gemotiveerd bij je aan het werk te houden, waardoor het gras niet groener is bij een ander bedrijf. Ook niet in een overspannen arbeidsmarkt! Dit doen we door je te helpen een kwalitatieve goede werkomgeving te creëren, waarin werken lonend, zinvol en leuk is. Want waarom zou werken stressvol moeten zijn als het ook anders kan?

Interessant om verder te lezen

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies